Saturday, October 8, 2016

The tree of Sabr

"Hajar...", panggilan itu tidak bersahut

"Hajarrrrrr....". Masih. Naik senoktah. 

"HAJAR!", pemudi di sudut bilik itu terperanjat. Seolah baru mamai dari mimpi. Atau ruh yang baru masuk kembali ke jasad setelah mengembara ke alam fantasi. 

"Ya saya, ada apa?" 

Reena mencebik tanda protes. Dia membatalkan niat ingin bertanya soalan. Mimik muka itu membuat Hajar tersedar akan tindakannya yang telah mengecilkan hati sahabatnya itu. 

"Meh sini, duduk sebelah aku" 
"Whats now?", Reena berjalan tanpa mood. 

"Look at this picture. What do you think its mean?...", Hajar menunding jari ke potret kecil tertampal disebelah katilnya. 

"...Describe it in one sentence" 

Reena diam membantu. Matanya bersinar-sibar mencuba memerah idea. 

"Life and death? No. Bad and good. No. Have no idea. Different people will percieve differently because we have different point of view", dia mengalah akhirnya. 

"I see a tree as a symbol of life, and life could be shady like the right half or not better than dead like the other half..." 

"....dalam al-Quran Allah sebut tentang perkataan yang buruk ibarat pokok yang mati, tak beri apa-apa manfaat. It you put action, intention, or anything into the context it give the same meaning. Bad action is like dead tree, being useless in life is not better than dead.", balas Hajar. 

There is this one tree i will like to grow. The tree of 'sabr'. But this tree will never grow unless watered by the pure imaan. Untill i found the sacred water of imaan, the sabr tree will never grow bigger and shady up to the sky. 

"Kau tahu, aku ada sepohon pokok tauge dalam hati nie..." 

"Apa?", Reena berkerut tidak mengerti. 

"Hahahaha" 

"Apa kau tak cukup sabar ke selama ni? Aku tak pernah nampak kau marah pun. Arab buat macam-macam pun kau still nak bersangka baik dengan mereka. Aku yang kena dengan arab pun rasa panas hati tau kau bela dia", Reena meluahkan perasaan yang disimpan. 

"Oh really! Jadi selama nie kau marah la aku backup arab yang menyusahkan kau? Tak pernah cakap pun..." 

"Well...", Reena mengangkat bahu tanda memberitahu tidak semua perkara perlu diluahkan. 

"To be honest to say, aku nak minta Allah beri aku kesabaran dalam melawan nafsu yang sentiasa nak biat maksiat. You know the feeling of falling down so many time and u had to get up and start all over again and again. Aku manusia juga. Sebab tue aku cepat lupa."

Silent. Tidak pernah Hajar meluahkan perasaannya seperti itu pada Reena. 

"Hahahahaha!!!!", Reena ketawa. Hajar hanya memandang pelik. 

"You know, if and only if i can help you water the pokok tauge tue or anything that i can help tell me okay? Aku memang jenis yang rajin siram pokok bunga mak aku", Reena berseloroh seperti tak cukup nafas. Dan mereka ketawa dek lagaknya. 

Lord Help us every time we fall. 

Nukilan, 
_Hajar 

#roadtopasirmas



No comments:

Post a Comment