Wednesday, October 26, 2016

Fault

There was this one day, when i was ranting myself on one issue and asked myself, "is this a test or a punishment from Allah? Is this my fault or my fate from Allah?" 

I go through the videos searching for the answer. And i found one ayat from suratul Ali-Imran verse 165 reveal during the War of Uhud. It was a revealation answering the question of mukminin when they were asked to stay on the Uhud during the battle but when they saw the enemy withdrawing from the battle field and they started to go down the hill. Finally, the soldier of Islam lost in Uhud because they disobey Rasulullah S.A.W. 

It was their fault. Because they disobeyed. But they question it in the ayat: 

[Dan mengapa kamu (heran) ketika ditimpa musibah (kekalahan pada Perang Uhud), padahal kamu telah menimpakan musibah dua kali lipat (kepada musuh-musuhmu pada Perang Badar) kamu berkata, “Dari mana datangnya (kekalahan) ini?” Katakanlah, “Itu dari (kesalahan) dirimu sendiri.” Sungguh, Allah Mahakuasa atas segala sesuatu.] Ali- Imran:165 

Syeikh kata, manusia nie ada yang terlalu extreme pada Allah, semua benda letak itu adalah ketentuan Allah. Boleh, tp bila melampau ia akan melahirkan manusia yang tidak sedar diri untuk berusaha. Ketahuilah, bila sesuatu perkara itu tanggungjawab kita, atau sesuatu itu dalam bidang kuasa kita untuk menguruskannya, jika gagal kerana kita tidak bertanggungjwb, kita tidak kontrol dgn baik, maka itu silap kita. 

Syeikh kata, jaga adab dengan Allah. Dont blame your defect on Allah. Kalau sikap kita yg mcm tue xselayaknya nk minta kejayaan dr Allah. So please improve. 

Syeikh terang lagi, ada org dia terlalu extreme pada diri sendiri. Semua benda salahkan diri. 
"Oh, ini mesti sebab ada dosa-dosa yang saya lakukan", boleh, tp bila melampau ia akan melahirkan manusia yang tidak tunduk pada ketentuan qada dan qadar Allah. Ketahuilah, bila sesuatu perkara diluar bidang kuasa kita, segala usaha sudah kita buat jika gagal itu kerana
 Allah uji kita. Kemalangan kereta dalam keadaan kita sudah menlaksanakan ciri-ciri keselamatan yg penting, silap, kalau kita tetap salahkan diri kita, itu dari Allah,,when it is put of our control. 

Dont blame yourself for all the deficiency. 
Know where your limit. Dan sentiasalah bersederhana. Do your responsibility, in things you control. Believe its a test from Allah when it is something out of your control. 

Pesanan penting: all and all, apa pun jadi, apa pun masalah kalian please study everyday. Plan ur work and study. Masalah dlm kerja tell me and mari kiat selesaikan sama. If i know any of you not revising ur study in one day, you will have to hear kakak membebel sepanjang hari. Siap korang. Semua org dah masuk fasa kerap exam every two weeks utk medik and everyweek utk dentist, so please study. Yg round dua bulan and sebulan, also please study. No exception given. No excuse.

No comments:

Post a Comment