Saturday, October 26, 2013

suatu pemergian

suatu saat tadi, hiba datang mengetuk pintu hati. dalam-dalam dia bernafas. sekali, dua kali, tiga kali. air mata kembali ke longkang. jika dahulu dia masih mampu menafi, bila membaca status2 sahabat yg bakal meninggalkan diri, tp bila berdepan situasi nyata dia xmampu berlakon tabah lagi. diam sekali, dua kali, tiga kali. hanya senyuman yg mampu dilemparkan pada shbt2 lain yg datang berjumpa buat kali terakhir Syahirah, Athifah, Hanan, Yasirah. mereka pergi menyambung perjuangan di bumi Ilahi yg luas terbentang.

saat itu, hati berfikir, bagaimana ukhuwwah ini bermula dahulu. dalam payah, dia cuba mengingat seperti tidak pernah kami memulakan, spt sudah memang berkawan. mmg kawanlah. ya Allah moga dgn perpisahan di sini, tidak bermakna berakhirnya ukhuwwah ini. tadi bila difikir2, benar kah aku berkawan kerana akidah. tidak jugak, seingat diri, hanya berkawan kerana sayang. kerana setiap hari saling ke kuliah. saling menumpang rumah, makan berbelanja, bertukar cerita, saling belajar dan diajar. dan semua itu melahirkan sayang. sayang yg lahir bila bersama, sayang yg lahir bila saling menghargai, sayang yg lahir bila saling disayangi.

maka, adakah dengan berpisah sayang itu akan berkurang? dan berkuranglah keakraban ukhuwwah itu? ya Allah xmahu. mesti tukar. dia masih sahabat2 kami. walau dimana, walau ketika mana. mesti dicari tunjang yg lebih kuat.

"aku mahu pohon ukhuwwah ini kekal rendang memayungi di akhirat dan berbuah buah-buah keimanan dan dasarnya adalah akar akidah"

moga Allah bantu. amin.

Monday, October 21, 2013

Sahabat

"salam k.eri, sihat?", lama dia menanti balasan inbox dari kawannya itu. Dia berpaling ke kiri menilik jam di dinding. 4.00pagi malaysia. Bermakna di Mesir 10.00 malam.
seketika kemudian.
"alhamdulillah sihat. Nadia?" kawannya di benua Afrika kemudian membalasnya.
"alhamdulillah." sepatah dijawabnya. lama dia menyepi. memusing-musing hidung tetikus turun dan naik menggunakan jari telunjuknya membaca newsfeed di halaman Facebook. Perasaannya penuh bercampur baur membaca status dan komentar kawan-kawan yang sedang dirundum kesedihan menghadapi perpisahan tidak diduga ini.

"apa k.eri rasa kawan-kawan pindah Malaysia?", tak bermaya dia bertanya.
"Sedang mencari dan menjangka hikmah daripada perancangan ALLAH ni. Kalalu diorang dapat universiti yang bagus dan rasa boleh survive, inshaa ALLAH kita sokong"

dadanya yang sedia penuh sesak dengan berbagai perasan bertambah sesak. debarannya bertambah. darahnya mengalir laju, akibatnya jantungnya laju berdegup. Tangannya sudah sejuk. lebih parah, empangan takungannya sudah hampir limpah, menunggu masa sahaja untuk pecah. Dengan penuh kesukaran, Nadia menarik nafas dalam-dalam. Dipaksanya air empangan kembali ke longkang. Ternyata, keengganannya untuk menerima hakikat membendung takungannya dari pecah. Namun saat itu, dia sedar, tidak selamanya dia mampu melawan arus fitrah. Angin taufan pasti datang menyesakkan dadanya, menghentam kuat empangan takungannya. Air itu pasti melimpah, empangannya pula pasti pecah. Dia tidak punya sedikit kudrat pun buat melawan takdir Allah.

Yang datang pasti pergi. Dia tidak punya sedikit kuasa pun mengubah masa dan haluan. bila perpisahan menjadi realiti, hakikatnya fantasi kekal fantasi. tak ada pintu masa doremon, tak ada jam masa Harry Potter, tak ada kuasa sehebat Lord of The Ring, tak ada magik CJ7, tak ada semua kuasa sehebat itu mampu mengubah keputusan sahabat-sahabatnya.

"yang aku ada hanya doa" dia berbisik pada dirinya. seakan menyerah kalah, lututnya lemah, dia jatuh terjelepok. longlai. dadanya terlalu sesak, nafasnya terlalu sukar. dia mengakui had kemampuannya. Matanya melirik ke arah jam. lantas, dia bingkas sedaya mampu, kakinya diatur perlahan mengambil wuduk. Dia mahu melaksanakan tahajudnya seperti biasa.

usai memakai kelengkapan solat, dia mengangkat takbir. niatnya mahu menunaikan solat taubat, namun hatinya berbisik.
"memohon ampun apa wahai hamba?" dan air matanya mengalir laju. mengenang beribu dosanya pada sahabat. beribu kesalahannya pada sahabat. pada saat bermasam muka pada sahabat. pada saat menyusahkan sahabatnya. pada ketika kedegilannya. ketika dia tidak langsung menghirau nasihat sahabatnya. pada segenap saat bersama sahabatnya. dalam esak dia cuba memulakan solat. hatinya sedikit tenang. namun, saat ketika dia mula membaca Al-ikhlas. hati bertambah sebak. isaknya bertambah kuat.

"ya Allah, adakah selama ini aku culas dalam mengesakanMu? adakah cinta ku pada sahabat melebihi keesaan aku memujaMU? adakah diri ini sudah terleka hingga bergantung pada manusia? ampunkan aku wahai rabb. demiMu ya Allah, aku tidak mampu hidup tanpa sahabat ku wahai Rabb. dan kerana inilah, telah Kau tarik pinjaman yg indahnya ini wahai Ar-Rahman...ya Ghaffar, ya Ghaffar....ampuni aku, ampuni silapku, ampuni sahabatku, aku berjanji wahai Rabb akan aku pohon keampunan daripada sahabatku...maka ampunilah aku dari sisiMu ya Allah...tutuplah aibku ya Allah..." dalam terketar dan isakannya dia menghabiskan bacaan Al-Ikhlas yang membuka aibnya. dan si hati terus-menerus berdoa.

usai solat, lama dia duduk termenung mengenang waktu suka dukanya bersama sahabat di Universiti, sebelum bangkit mengangkat takbir. niatnya mahu menunaikan solat istikharah, namun hatinya berbisik kembali. "memohon petunjuk apa wahai hamba?" dan air matanya mengalir kembali laju menuruni pipi.


Wednesday, October 9, 2013

jom boikot~~~wee

One fine day, 
sedang dia berjalan perlahan pulang dari dewan kuliah utama, matanya menikmati keindahan biru langit, dicalit tompokan awan putih. tambah menyegarkan dengan bayu laut mediteranian yang dtg mengusap ke muka. lukisan alam yang tiada tandingannya. subhanallah, hebat ciptaan Allah. xde cacat cela. sebuah kesenian agung. fikirannya ttg kuliah hari itu betul2 dikosongkan dr fikirannya. 

pandangannya itu kemudian terganggu dengan seorang ikhwah setanah air yg laju melintasi jalannya. 
"nak ke mana? sampai nak langgar2 orang nieh", bisik dia. dan ikhwah itu hilang dr pandangannya. disimpang jalan, dia nampak ikhwah itu lagi. 

"boleh tahan. Physical appearance, i give you bonus mark", sibuk dia menjadi juri xdijemput saat itu. kemudian, dilihatnya ikhwah itu melintasi jalan dengan terburu-buru.

dan saat itu juga, matanya membulat seakan2 tidak percaya apa yg dilihat. [okey jgn risau dia x accident]

"fuh, nasib baik cekap. kalau tak, abis la markah bonus hang...", dia mengomel lagi tanpa dipinta.

"...tapi semua markah bonus hang,skrang tinggal -100 sbb masuk restoran boikot McD. jalan laju sampai nk langgar2 org pergi masuk kedai boikot!", bentak hatinya. anginnya betul2 berubah.

sebetulnya, dia sedih bila melihat saudara senegaranya itu lemah. isu boikot pun xboleh nak lawan nafsu. mungkin padanya malaysia adalah satu negara yang sangat berpotensi membantu negera2 islam yg sedang ditindas. sekurang2nya dlm isu boikot nie. dan mungkin, marahnya kurang jika ikhwah itu bukan dari tanah airnya. dan dia mereka-reka segala kemungkinan2 mengutuk perbuatan itu.

"tapi aku pun bukannya baik sangat. Astaghfirullah sarah...tp sekurang2nya aku xmakan makanan boikot", masih membela diri.

"sudah pupuskah ikhwah dan akhawat yang memboikot?" getus hati kecil itu

Saturday, September 28, 2013

solat

"adik kenapa menangis?" 
kehadiran seorang kanak2 kecil dikawasan pembakaran sisa2 kayu yang ditebang. sedang kanak2 ini menangis yg lain seronok bermain dan dia tidak turut serta pula. 

"abang, abang tahu apa yg dibakar sebelum kayu2 besar nie?"
"apa dik?", masih berisak-isak. apa yang ditangisi aku tidak pasti. 

"sebelum dibakar kayu2 besar nieh, kayu2 kecil akan dibakar terlebih dahulu", laludia meraung, terus menangis.
" begitulah bahan bakar api neraka, kanak2 pasti akan dibakar terlebih dahulu",tangisan makin kuat, dan dia berlalu pergi.

bagaimana dia boleh setakut itu, sdg dia kanak2 yg masih belum dikira dosa pahalanya...sedang aku?

"kak kiah cepat lah! kak kiahhhhhhhhhhhhhhh!!!", tsentak aku dari lamunan. api marak didepan mata2 betul2 mngingatkan kisah yg aku baca dr buku2 abah.
"cepatlah kayuh, turun bukit", kata adik maryam.
"nantilah, kak kiah nak tanya nieh. besar kan api tuh? adik takut tak api?", basikal kami berhenti lama menghadap bekas hutan pokok getah yg kini spt menunggu masa lenyap dgn aktiviti mbakar hutan yg sungguh giat skali. soalan aku tak dijawab jugak. namun, dituntutnya aku mgayuh basikal menuruni cerun. adik2. sambil bercerita aku biarkan basikal menuruni bukit laju.

"api tue besar kan. api neraka lagi besar. sbb tue kita kena solat. nanti kn bakar dgn api kalau xsolat. adik kenalah rajin solat". deru angin kuat menerpa ke muka. fuuh..angin petang, seronok skali.

dakwah si kecil

"kak kiahhhhhhh, lepas buat kerja datang depan yer, tgok cerita nie mcm best jerrrr" adik dtg berdakwah di dapur. Usai membasuh pinggan makan, aku ke hadapan mengintai cerita yg dikatakannya. spongebob. 

"aduh apa yg bestnya adik?" dlm hatiku, aku tidak berniat mematikan semangat dakwah si kecil. 

Dakwah si kecil beza benar dgn si dewasa. penuh keikhlasan krn pada dia, keyakinannya itulah yg tbaik, paling untung, paling seronok, paling betul, lantas tidak perlu rasa malu.
tp bila si dewasa penuh dgn pelbagai alasan dicari buat berdakwah, malu lebih dr segalanya. walau hakikatnya yg ingin diterangkan adalah kebenaran bersama keuntungan seribu kali lebih untung.

aku jadi malu pada diri.

Stresssssssss out

buat adik2 yg bakal ambil exam kali nie, terutamanya adik2 matrik
ada satu teori yg dikeluarkan oleh seorang cerdik pandai katanya,
"human need a quality of stress to give out a quality of work"

stress was not always something bad, but indeed, a good captain was always being able to give a good quality of stress to his comrade.
pernah dulu kak kiah stress, cam nie

"akak, saya stress lah, nak exam. takut sgt. dgr cerita ramai senior fail module nie." lepas tue malam2 kat egypt kak kiah call malaysia yg time tue pagi, sambil nangis2. cerita kat umi susahnya. tp bila ingt balik, malunya aku, wasnt good enough, even stress xleh control, in fact the stress controlling me...salah. shuold be i control the stress.

"biasalah stress, kalau xstress bukan manusia! ke tak?" ditemplak selamba dgn senior tue. aah kan. xkan aku nk jadi binatang atau tumbuhan kot yg xkan stress.

great people always pandai guna peluang. bila they got their quality of stress, those stress became their booster cam bazoooka

"nomu nomu bazooooooooooookaaaaaaaaaaaaa!!!!" stress luffy akan keluarkan smgt sebenar dlm diri dia, maka dia akan buktikan dgn sepnuh kekuatan dia utk mnyelamatkan nakamanya, walaupun end of tat episode mesti luffy tidor lena. kan.

kalau pelajar xlain. berjaga malam buat pulun jugak. norma zaman belajr. habis exam. qada' tidur. hahahaha.

last but not the least, different people have their own stress-counter for the different amount of good quality of stress. lain org ada mesin pengira stress berkualiti yg berbeza nilainya. sbb tue Allah uji kita berbeza ikut kemampuan kita.

namun akhirnya, Allah berfirman lagi "Waman Yattaqillaha Yaj’allahu Makhrajan Wa Yarzuqhu Min Haithu La Yahtasib. Waman Yatawakkal ‘Allahi Fahuwa Hasbuh. Innallaha Balighu Amrihi Qad Ja’alahullahu Likulli Syaiin Qadra."

maksudnya “..Dan sesiapa yang bertakwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya), (2) Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya dan (Ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendakiNya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu.” (Surah At Talaq Ayat 2-3)
 — 

Ukhwah 1



kita sibuk membuat manusia jatuh cinta pd kita
sdg apa yg diberi contoh oleh baginda Nabi Muhammad S.A.W adalah membuat manusia rasa dicintai
jauh benar bezanya.

yg kita ikut itu sunnah bukan dongengan yg xdiketahui kesahihannya spt kisah Narcicuss dan telaganya.
yg kita sanjung itu sunnah baginda dengan telaga Kautsarnya.

_Dalam Dekapan Ukhwah_

mari berukhwah, mari membuat manusia rasa dicintai
mari mencintai sahabat2 kita.

Tuesday, September 24, 2013

not gonna continue...semangat patah di tgh jalan


Kuliah tamat awal hari nie. Lebih awal dari biasa. Semalam dia sudah berjanji ingin menemani sahabat baiknya ke Carefour. Dia tiada sebab hala tuju ke sana, sekadar mengikut. Hidup ini tidak boleh ada waktu kosong, tapi selalu dibiar berlalu dengan tidur siang atau dibiar bilik sewa itu bingit dengan pusingan lagu-lagu di playlist bersilih ganti dengan nasyid-nasyid, kadang-kadang turut memainkan rakaman Dr.Maza dan ustaz Azhar Idrus, dan diselit juga alunan al-Quran bacaan Fetih Sefaragic. Kontra.  
‘semalam birthday Aisyah tapi aku belum beli apa-apa hadiah lagi. Nak bagi hadiah apa? Aisyah suka apa?’ sendirian dia menyoal dirinya dan kemudian dia sendiri yang menjawab. Lama juga dia menanti sahabatnya itu di lobi university.
‘makan beef combo three with rice dekat mancok wok pom best nie. Lama xmakan daging. Huhuhu’ otaknya ligat mencari alasan untuk pergi. Ya jika tiada alasan pon dia tetap mahu pergi cuma bezanya pada niat. Niatnya itu nanti akan memandu derap kaki melangkah ke tempat-tempat itu dan masanya sudah pasti lebih tersusun.
‘’kena cantikkan lagi niat dalam hati tue Sarah…, sahabatnya tiba-tiba muncul memecahkan awan angan-angannya. Sahabatnya tahu Sarah teragak-agak untuk pergi namun, x mahu dilihatnya Sarah terperuk dalam rumah dengan tidur dan laptopnya. Sarah dan laptop perlu dipisahkanx! Ada berbagai alasan untuk Sarah bersama laptopnya, Facebook, Game, facebook game dan begitulah cyclenya. Satu circadian rhythm yang rosak.  Nilai persahabatan perlu diselit dengan lebih kemas dalam hidupnya, supaya Sarah betul-betul memahami erti hidup, erti hidup dalam memberi. 

Wednesday, September 18, 2013

Shamrock

melihat perbincgn shbt2 transfer ke malaysia...tipu kalau kata keazaman aku xterganggu-gugat. diri masih mahu membongkar 'hadiah misteri' bumi mesir yg saban hari aku terima bukan sekadar ilmu medik. dlm perjalan mencari erti hidup, sehingga usia hari ini, alhamdulillah yg aku temui bukan utk jadi doktor terbaik shj...namun utk mencari erti aku menyembah yg Esa. umi, abah, kayong, kacik, angah, anik, achik, abe, adik yg zakiah sayang dan sedara mara,  izin diri pergi menuntut di sana, dan andai peluang syahid menunggu, maafkan diri dan redhai diri, izinkan aku walau dlm hati ada berjuta rs takut menunggu.  

namun, moga Allah yakinkan hati ini
moga Allah sentiasa lindungi diri dan shbt
moga Allah memberi keamanan pada bumi mesir

_di hamparan shamrock ku seru namaMu/ustaz Hasrizal_

Thursday, August 15, 2013

love

i hate myslef for being this jeles
i hate them for making me these jeles
i hate myself for being this weak
i hate myself for being so easy to be taken for granted
i hate the uncool or uninterested voice or watsoever tat i heard
i am so angry
i hate my angry side
i hate for being so negative
i hate hate hate hate myself for being jeles

i love you
i love you 2
i love you 3
i love them
wat can i do
i just dont want this bad side
but putting my good side was never siding me
it always for peoples' good
wae
wae
wae!!!!!!!!!!


i feel like screaming!!!!
astaghfirullah
keep calm
remember wat Rasulullah taught you to?
wat mom n dad taught you to?
be a good ibadihi
never think wat people think of you
just be you n repent
Allah pliz do accept my repent, do hear my silence voice

0241...its almost 3

mendoakan saudaraku di mesir

menangis membenci diri yang lemah
"being weak is a sinned." teringat kata2 seorang doktor bukan islam dlm surgeon Bong Dal Hae

kaifa halik ya misr?
hal kunti wasytini ?
kaifa akhuki ya misr?
hal hum kulluh syaahidin wa yimsi ila ilahi?
kaifa ukhti ya misr?
hal hunna sawa'?

ana wishtini ya misr
hal kunti?
la?
leh?

ashan, rabbi bihibb ibadihi
hal anti?
naa'am?
izay?
la!
mush anti ibadihi zuhdi
aina jihaduki?
kaifa ibadatuki?
kaifa siamuki?
kaifa kullu waktuki?
la' ya malizi!


rabbi, rabbi
rabbighfirli zanbi


15/8/2013(jam menunjukkan 2.18)
kepenatan hingga xmahu tidur
akikah addin
dan semalam hari dimana Allah sgt bergembira dgn kepulangan kekasihya
mujahidin syahidin di misr.

Saturday, August 3, 2013

smile

Musafir adalah ibadah. Betulkan niat, betulkan pandangan. Jika mata elok, elok belakalah yang kita jumpa. Jika berprasangka atau mencari yang tidak elok, buruk sahajalah yang ditemui. Setiap kali bermusafir, perlu seimbang antara berhati-hati dengan berbaik sangka.

 - See more at: http://saifulislam.com/2013/07/kembara-turki-bersama-anak-anak-mts/#sthash.0JYFMJyp.dpuf

Sunday, June 23, 2013

pindah

22/6/2013
kami pindah keluar dr rumah kesayangn kami...slmt tinggal beit mawaddah

no 12, tingkt 3, imarah 15, syari' tanis, camp caesar

Thursday, June 13, 2013

never do it again

i'm sad if i made someone sad.
n i always made people misunderstood the case n feeling bada n sad

i feel its my fault n yes its my fault for all the misunderstood. actually misunderstood can always be avoided
if i quick enough.
ya Allah jauhi kami dr fitnah dunia, fitnah manusia, fitnah dajjal
ya Allah golongkan kami dlm golongn org2 yg dijanjikan syurga.
amin

actually bila thing we did with people start going wrong
sbnrya hubungan kita dgn Allah kena check balik
goyah yg itu,
itulah pyebab utama retak hubungn dgn manusia

zakiah muhasabah balik
rewing balik
but never replay it
delete the past n move on
make a more clean step

Allah bersama kamu berubah lebih baik. jgn risau.

Wednesday, June 12, 2013

1st summer module

study rajin2 plis....u gonna be a doctor...or u shuld be a good doctor

megamind!!!
ace
group c
pharmacokinetic
study gp pukul 9

bla bla bla bla

instead of that baik aku zikir ya Allah teruk tahap giga

Monday, June 10, 2013

Until I Cannot Love (사랑까진 안돼요)


난 안돼요 그대를 잊는다는 게
nan andwaeyo geudaeleul ijneundaneun ge
I can’t do it, forgetting you
난 안돼요 그대를 못 본다는게
nan andwaeyo geudaeleul mos bondaneunge
I can’t do it, not seeing you
죽는 것보다 내게는 더 힘든 사랑이라서
jugneun geosboda naegeneun deo himdeun salang-ilaseo
This love is more difficult than dying for me
긴 기다림도 난 행복한데
gin gidalimdo nan haengboghande
I’m even happy with the long waiting


난 안돼요 아무리 도망쳐봐도
nan andwaeyo amuli domangchyeobwado
I can’t do it, however far I run
제자리만 맴도는 걸음이라서
jejaliman maemdoneun geol-eum-ilaseo
I just keep going around in circles
곁엔 없어도 나를 보며 웃어주진 않아도
gyeot-en eobs-eodo naleul bomyeo us-eojujin anh-ado
Though you’re not around and you don’t smile at me
이렇게 행복한 적은 처음 이니까
ileohge haengboghan jeog-eun cheoeum inikka
I’ve never felt this happy before


내 사랑 까진 안돼요 내 마음 까진 안되나봐요
nae salang kkajin andwaeyo nae ma-eum kkajin andoenabwayo
Not so far as my love, not so far as my heart
이런 내 마음 언젠가 그대도 날 안아 주겠죠
ileon nae ma-eum eonjenga geudaedo nal an-a jugessjyo
My sore feelings, someday you’ll notice, too
나 아파도 이 사랑이 내게 독이 된대도
na apado i salang-i naege dog-i doendaedo
Though it hurts and this love’s like a poison to me
못된 가슴은 내 머리는 너를 난 기억하고 또 
mosdoen gaseum-eun nae meolineun neoleul nan gieoghago tto
My mean heart and my head will remember you
기다릴 나니까
gidalil nanikka
And wait for you


난 안돼요 계절이 몇 번 바껴도
nan andwaeyo gyejeol-i myeoch beon bakkyeodo
I can’t do it. Several seasons pass by
난 그대로 여기서 기다리는데
nan geudaelo yeogiseo gidalineunde
But I’m waiting here just like this
먼 발치라도 떠난 그댈 다시 보고싶은데
meon balchilado tteonan geudael dasi bogosip-eunde
A glimpse from a distance is fine, I just want to see you again
니 곁에 그 사람도 난 괜찮은데
ni gyeot-e geu salamdo nan gwaenchanh-eunde
I’m even okay with your man next to you

내 사랑 까진 안돼요 내 마음 까진 안 되나봐요
nae salang kkajin andwaeyo nae ma-eum kkajin an doenabwayo
Not so far as my love, not so far as my heart
이런 내 마음 언젠간 그대도 날 알아주겠죠
ileon nae ma-eum eonjenga geudaedo nal an-a jugessjyo
My sore feelings, someday you’ll notice, too
나 아파도 이 사랑이 내게 독이 된대도
na apado i salang-i naege dog-i doendaedo
Though it hurts and this love’s like a poison to me
못된 가슴은 내 머리는 너를 난 기억하고 또 
mosdoen gaseum-eun nae meolineun neoleul nan gieoghago tto
My mean heart and my head will remember you
기다릴 나니까
gidalil nanikka
And wait for you

오랜 시간을 아무도 몰래 혼자 키워온 내맘
olaen sigan-eul amudo mollae honja kiwoon naemam
For a long time, you’ve been secretly growing on me
멈출수 없는 사랑 그대니까
meomchulsu eobsneun salang geudaenikka
This love that I can’t stop, it’s for you

사랑하고 싶어요 내 마음을 다 주고 싶어요 
salanghago sip-eoyo nae ma-eum-eul da jugo sip-eoyo
I want to love, I wanted to give all my heart to you
내게 허락된 시간을 그댈 위해 살고 싶어요 
naege heolagdoen sigan-eul geudael wihae salgo sip-eoyo
I want to live for you, the time given to me
내 맘대로 끝내지도 못할 사랑이라면 
nae mamdaelo kkeutnaejido moshal salang-ilamyeon
If it’s love, I can’t let it end
이렇게 여기서 기다릴께요 
ileohge yeogiseo gidalilkkeyo
I’ll just wait here like this
그게 언제라도 돌아와 준다면
geuge eonjelado dol-awa jundamyeon
No matter when it is as long as you come back

Sunday, June 2, 2013

-0227/1/622013ace-

this 2 days sgt penat tp penat tue xnak ungkit kat sini bimbg Allah murka
tp nak diri sentiasa ingt supaya kelemahan diri ini xkan diulang lagi
moga diri sentiasa betulkan niat

Allah with u no matter wat people did
hasbunallah wani'mal wakil
dan ketahuilah semua silap diri sndiri
usah tunding jari
masa hadapan boleh dibuat dgn lebih baik lagi
iti bukti bukan salah sesiapa

hasbunallah wani'mal wakil

-0227/1/622013ace-

Friday, May 31, 2013

KALAU FUTUR INGT BALIK KISAH KEGIGIHAN ULAMA MENUNTUT ILMU HINGGA TAK MAKAN



td sebelum sc rasa malas mula menular dlm diri,
malas utk buat something serius kecuali kerja,
bila mood tgh ok then Allah takdir hilang dgn mendengar beberapa ayat...
Allah, rasa nk lari rumah
ya Allah kurniakan aku hati yang berJIWA besar
jiwa seorang pejuang
tarbiyah, didik dan pandu aku jadi pejuang mu
biar org kata berlagak menggelar diri pejuang
asal redha mu aku capai
hidup samaada menang atau syahid cukup
segala apa yg diperlukan utk 2 tujuan itu sudah cukup yg lain xusah lagi
riak takabur lagha buang ia jauh dr diri aku

perlu aku ulang kalimah juang dlm jiwa
biar hati nie berjiwa besar
membina suasana tnp sedar dgn izinMu kpd insan lain juga
ya Allah kau tlh izin aku medium utk berjuang walau kecil maka aku hmbuMu yg lemah ini
memohon lagi dr Mu kurniakan aku kesabaran kekuatan kecerdikan kekemasan dalm melakukan sesuatu
biar dilihat hasil tgn mukmin ada classnya
namun hasil tetap bukan tujuan utama
biar apa pun nk dikata

ya Allah aku xperlukan ajaran dr sesiapapun mendidik jiwa pejuang dlm jiwa ini
kecuali manusia yg Kau pilih menjadi asbab didikan utk jiwa besar yg ku tagih
ku letakkan seluruh pergantungan ku padamu
dan ajari juga aku menjadi manusia yg bersyukur
yg tidak timbul hny dihujung jalan tp bermula sedari awalnya

ya Allah biar manusia melihat aku sehebat mana
biar manusia memujia aku sehebat mana
hakikatnya aku sedar siapa diriku disisimu
hakikatnya aku sedar betapa sedikit ilmuku dibanding mereka
maka ya Allah saat itu kau didiklah diri ini hanya diam dan tersenyum
biar tidak tergigit kata2 manis tertelan pujian saat diri tahu lemah diri
ya Allah izinkan aku mempelajari lagi ilmu2 mu
maka kau buang dr diri ini segala sifat dan segala syaitan serta nafsu pembisik diri yang
menjatuhkan diri ini ke lembah futur (putus asa)
ya Allah
ya Allah
ya Allah
akhirnya segalanya aku serah padamu

Tuesday, May 21, 2013

aku ttp sayang kamu, sahabat walau apa pun

sedih sikit sebab rasa makin jauh dgn sahabat yg disayangi dan dikagumi
pernah saya coretkan ttg beliau pada post yg lalu
xperlah bersangka baik bukan sebab duniawi kita bersahabt
jadi ujian Allah kenalh tahan sikit

aku doakan sahabt aku itu semakin kuat
mungkin diri ini ada khilaf,
dah lama x
dah lama x
dah lama x macam2 dgn dia

uhibbuki fillah
aku ttp sayang kamu sahabat walau apa pun yg berlaku
walau siapa pun kamu
berharap disayangi  mu sahabat walau bukan siapalah aku
naaah...sayang manusia xbawa k emana tp sayang aku moga dirimu dpt memimpin diri ini ke syurga
hakikatnya, aku serahkan pada Allah
Aku serahkan benar2 mencintai hanya Allah

rindu rasulullah _ustaz asri_

"المرْ مع من احبه"

arab badwi itu bertanya "ya rasulullah bilakah kiamat?"

jawab rasulullah "apa persedian mu?"

katanya "aku xsedia apa2 ya rasullah tp aku kasih pada Allah dan rasul"

dan jawab rasulullah "المرْ مع من احبه"


 قل ان كنتم تحبون الله, فتبعني يحببكم الله

 pada hari fathul makkah, dtg ayah abu bakar, abu kuhafah masuk islam...beliau menangis lalu baginda bertanya" mayubki ya aba bakri?" jawab beliau "ya rasulullah, aku bayang tempat ini tempt abu talib" kerana beliau memahami perasaan rasullah yg mahu abu talib masuk islam. lalu beliau pun menangis sbb baginda bayang abu talib masuk islam _ustaz zainul asri_


selamat tinggal capslock

20/5/2013
tanggal nie yakni semalam genap setahun 3bulan 23 hari aku guna capslock
things happen pada satu tanggal setahun 3 bulan 23 hari yg lalu yg buat aku guna caps
dan hari nie xkurang things happen banyak sgt wpon bukan benda yg sama berulang
tp aku jadikan tarikh 20hb nie sbg batu asas utk aku igt bahawa kalam hidup utk berjuang itu bukan hanya basah dibibir kemudia kering begitu shj
tp lebih besar makna dan pengorbanan

diri, jangan sampai ayat as-saff:2-3 menjadi hujah yg berbalik kepada kamu wahai diri
insyallah
naik dan naik dan naik
walau jatuh terus bangkit dan naik
tanggal 20/5 seorang mujahidah tidak mahu lagi duduk di zon selesa
zon kenangan
zon anak2
zon memberontak (adalah sikit....mengakulah walau banyak pun)
zon sekolah menengah

aku doakan dia menjadi hamba yg benar2 mencari redha Allah
terima kasih pula pada semua yg banyak mengajar diri dlm fasa itu terutama tanggal 20/5
terima kasih hamba Allah, diri cuba menjadi bermanfaat sehebat air walau xkan pernah mampu

Tuesday, May 14, 2013

umi abi adik n abang n kakcik

UMI PESAAANNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNN

hari nie call umi nk cakap z malas masak hari nie
z cuma masak tom yam
z xmasak sayur hari nie
z campak semua sayur dalam tom yam
tapi umi cakap

jangan macam tue, kesian kawan2 semua rajin z jer malas
z masak lah telur goreng 
buat sambal sikit

pastu umi pon ajar cara buat sambal
last2 z cakp "umi xde batu lesung"
dan xjadi nk buat sambal
dalam hati "umi z puasa sebenarnya, z xnak jadi malas2, z nak jadi ank solehah"

pastu umi pesan lagi, z,
jadi orang yg banyak bersabar
jadi orang yang berlapang dada
jangan jadi orang yg mudah terasa
jangan jadi terlalu sensitif
fikir panjang
hidup bukan utk manusia lain
hidup utk islam orang lain
hidup utk tegakkan islam 
hidup kena kuat 
umi duduk jauh nk pergi selalu xdapat

hidup jangan belajar bergantung pada orang
tp hidup untuk memberi pergantungan 
tapi hidup untuk ajar orang berdikari
mesti hidup berdikari
mesti belajr bersungguh 
bagi contoh yang baik pada adik2

balik kena berbakti pada adik2
tp umi xpesan pom balik berbakti pada umi dan abah

hari z call umi z xcakap apa2 selain pasal masak2
tue pun dua puluh patah kot
entah
tapi umi yg banyak cakap
umi sebenarnya nk tidur dah
malaysia dah pukul 11.30 malam dah
cumi cerita smua pasal adik2
umi pesan z jadi kakak yg solehah
insyallah umi
z nk balik malaysia berbakti pada adik2 terutamanya pada umi dan abah jugak

z teringat kalau rindu z pada adik2 kemuncak sgt sampai pergi sc dgn adik2 terbawak2
sampai nak nangis2 dlm sc
adikkkkkkkkkkkkkkkk
abanggggggggggg
kakcikkkkkkkkkkk

yang lain pon z rindu jugk tp  3 orang nie rindu z sgttttttttttttttttttttttttttt
otttokaeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee




Wednesday, May 8, 2013

#smile#

nk senyum sentiasa seperti habib ali al-jufri
google his photo, boleh kata all is smiling
even when he talk, he looks like smilling

smile#




atau 


yg nie pom bolehhh


DECISION MAKING

BISMILLAH, moga menulis ini diredhai Allah

cantik gmbr nie. pandai pelukis tue.


tanpa sedar, diri dah melangkah ke alam dewasa, yg diri sendiri xmahu mengaku, normanya umur 21 sudah patut matang membuat keputusan tp kadang2 membesar dlm persekitran xmemerlukan kita utk matang membuat diri xmahu matang....XMAHU XMAHU #sambil menggeleng#

tgoklah masih kers kepala, xnak lupa kisah gelap sampai skrang pom masih belum boleh tutup capslock tuh...nak jerit kat sapa? xlah bukan nk jerit pom tp actually  dgn niat people cant read my intonation n cant read my feeling. sama jer. statik. plateu~ normal. natural. dah membebel. 

dlm seminggu nie hati diberati dgn amanah. benci pada kelemahan diri yg lemah dan xmampu utk laksanakan ke semua amanah. Allah ampunkan kami. bagaima pula anda? kalau diberi dua pilihan. dan keduanya amanah yg berat. terbayang di mata tanggungjwb memberi kefahaman. bukan mahu menolak namun menimbangi fiqh aulawiyat yg mana lebih aula. tp last2 kalah. kalah dgn situasi. #silent# 


....
......
........

malam itu gadis muda remaja tue, berangan masih remaja...dah besarlah! teresak2 dlm solatnya. dia sedar rakan sebilik masuk dr luar dan dia sedar juga kawan dia berlalu keluar memberi masa pada diri bersendiri.

membenarkan dia kalah. kalah buat sekian kalinya. 

masakan tidak kalah, antara diri dan kepentingan yg org lain dia sanggunp beralah namun bila melibatkan keluarga, dia xmahu juga menyakitkan hati ibu. hati ayah. antara mendidik adik dgn mendidik masyarakat sapa dulu yg dia perlu pilih? kalau ada yg boleh jawab. dia tahu dia xlayak namun dia juga tahu itu tak bermakna dia terlepas dr kewajipan itu


tergiang2 kata2 "bila kata kita nk berjihad kena sanggup berkorban segalanya"
"hatta keluarga?" hati berbisik. bagaimana?

"Kid, makan jom!" semua seakan tiada apa berlaku. 

"antara study dan diri, keluarga, atau masyarakat. sapa patut aku pilih?" dibiar soalan itu bermain.ambil semua boleh? mampu kah? 

dia adalah dia. dia ada Allah. jgn risau apa2 pom. He's with you. 

referred pain.



this is embrassing but need to memorised this well. chaiyok! 
kita selalu tahu belah kiri bahu sakit heart kan....tp baru tahu kalau belah kanan sakit liver tau...sooo dont forget!





SAHABAT-SUKA DALAM DIAM

dalam diam, aku sgt mengagumi seorang sahabt aku nie
perempuan lah...adoiii
dia xpernah bagi alasan atau cuba beri alasan atau kalau ada pom boleh kata xde
sbb personaliti dia buka beri alasan, dia beri fakta

mengagumi ketabahan dia
kalau dia sesibuk mana pun dia xkan jadikan itu alasan malas nk study atau penghalang study
kepenatan dr study, dia buat bersungguh2 semua benda
tabik! suka tgok dia bersungguh2 baca buku. ^_^


PRU 13-NOTA BUAT DIRI


Allah sebaik2 perancang...Dia Maha Mengetahui di sebalik semua ini..Islam pasti tertegak di muka bumi..itu janji Allah..cuma perjuangan itu menuntut kesabaran yg tinggi...yakinlah dalam diri...ada hikmah atas setiap yg berlaku..

"Kita tak kalah..kita cuma belum menang"....*tmbh skit*...dlm PRU...tapi kita dh lama menang di sisi Allah...:)

**make sure anda punya hujah utk jwb di hadapan Allah di akhirat kelak**
_KOPI N PASTA_

up up n away~

kesian kat orang tp kesian jugak kat diri.
 time tue mulalah dtg kepentingan diri, nk lebihkan diri.
"diri sendiri mcm mana?"

betapa susahnya nk berlapang dada
serius susah salamatu sadr(berlapang dada)
walhal dlm tingkatan kasing sayang, ia ditangga paling bawah

serius xkan mampu jadi sesempurna rasulullah. tp xbermakna kita xboleh buat yg tbaik
jadi bila dtg ujian jgn cepat putus asa
jgn cepat bersedih hati
ingt siapa yg kita kasih?
rasulullah kan? nk duduk bersama baginda diakhirat kelak kn ikut sunnah baginda kan?
bersabar lah
lawan!
lawan tetap lawan!

Allah nilai. dan Allah kira. Amin. smoga Allah kira.
tolong lah kiraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
argggggggggggggggggggggg
^_________________________^
insyallah. Smoga Allah kira. amin.

up up n away~~~
weeee
up sikit iman
go!!!!


"disebalik kepayahan
disitulah ada kekuatan.
tekad hati, azimat di perjalanan
mengejar impian

tinggi langit, mimpi ini
xku ragu untuk membuktikan
indah bintng
yg terang bukan khayalan
tetapi kenyataan
ooooo "

"akan kau saksikan kesulitan ini,
pasti berganti kebahagian,

pabila laluan seakan sukar
bagai xterdaya untk terus bertahan
namun kasih Mu menyedarkan
aku tak pernah sendirian~~~


Monday, May 6, 2013

BIODATA PEMIMPIN KESAYANGAN KU




nie ambo nk kongsi sikit Biodata Tok Guru kito. meh kito samo-samo baca walaupun panje tp ambik skit maso.. 


Biodata YAB Dato' Bentara Setia Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat

Nama : Nik Abdul Aziz bin Nik Mat
Tarikh Lahir: 1931
Tempat lahir : Kampung Pulau Melaka,Kelantan.

Pengajian :
1-Pondok Tuan Guru Hj Abbas, Besut
2-Universiti Deoband India
3-Universiti Lahore Pakistan
4-Universiti Al Azhar
5-Sarjana Muda bahasa Arab
6-Sarjana Perundangan Islam

Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat dilahirkan dalam sebuah keluarga yang sangat kuat berpegang kepada ajaran Islam di Kampung Pulau Melaka, Kota Bharu, Kelantan pada tahun 1931.

Bapanya, Haji Nik Mat bin Raja Banjar bin Raja Abdullah bin Raja Mamat merupakan keturunan Raja Jembal. Bapanya lebih dikenali dengan panggilan Tuan Guru Nik Mat Alim disebabkan beliau arif dalam ilmu-ilmu agama. Beliau terkenal di Kelantan dalam mengendalikan institusi pengajian pondok di Kampung Kedai Lalat.

Di situlah Nik Abdul Aziz mendapat pendidikan awal bersama ratusan pelajar Islam dari segenap ceruk rantau Asia Tenggara. Sejak kecil beliau mempelajari dan mendalami kitab-kitab agama yang muktabar dari Almarhum ayahandanya serta belajar menulis daripada ibunya Hajah Aminah Majid.

Sewaktu usia 9 tahun, Nik Abdul Aziz dihantar berguru dengan Tuan Guru Haji Abas Mohamad di pondok Madrasah Ittifaqiyah, Jertih, Besut, Terengganu. Tuan Guru menuntut ilmu di situ selama setahun sehingga peperangan Jepun berlaku dan pengajian dihentikan buat seketika.

Pada masa ini juga, Tuan Guru berulang alik ke Kampung Sirih, berguru dengan Tok Khurasan dan belajar dengan Tuan Guru Ali Pulau Pisang dalam mata pelajaran Nahu dan Tuan Guru Dato’ Muhamad Nur Ibrahim (bekas Mufti Kelantan) dalam pelajaran Fekah. Setelah perang tamat Tuan Guru menyambung kembali pelajaran secara formal di Ittifaqiyah.

Walaupun usia Tuan Guru masih muda tetapi beliau dapat menguasai kitab Asmuni (sebuah kitab nahu yang agak tinggi) setanding dengan murid-murid yang lebih tua.

Pada tahun 1945 beliau menyambung pelajaran di Jamek Merbawi Al-Ismaili, Kota Bharu hingga 1952. Beliau menyambung pelajaran ke Universiti Darul Ulum di Deoban, India, mendalami ilmu Fekah, Usul Fekah, Tafsir al-Qur’an, Hadis dan lain-lain.

Ketika di India beliau juga telah berguru dengan Sheik al-Hadith dan guru Tarikat yang terkemuka di India iaitu Maulana Mohamad Ahmad Al-Madani dengan mendapat ijazah. Maulana Mohamad seorang pejuang kemerdekaan India yang pertama dan pernah di penjara semasa penjajahan Inggeris.

Pada 1957 beliau menyambung pelajaran ke Pakistan dalam bidang Tafsir. Pada 1958 menyambung pelajaran di Kuliyatul Lughah di Al-Azhar, Mesir dan memperolehi ijazah sarjana muda dalam jurusan pengajian bahasa Arab kemudian menyambung pelajaran sehingga mendapat ijazah sarjana (M.A) dalam jurusan kehakiman dan perundangan Islam selama 2 tahun. Kemudian beliau mendapat diploma pendidikan di Darul Azhar dan pulang ke tanahair Februari 1962.

Perkhidmatan :

Pada 1962 beliau membuka sekolah dengan menggunakan tanah wakaf yang diberi oleh ibu saudara Hajah Kalthom iaitu Sekolah Menengah Ugama Darul Ulum, Pulau Melaka di sebelah petang dan sebelah pagi beliau berkhidmat di Sekolah Menengah Agama Tarbiatul Mardhiyah, Panchor, Kemumin. Pada sebelah malam beliau menjadi guru dan penyelia di sekolah dewasa selama 2 tahun.

Pada 1 Januari 1964 beliau meletakkan jawatan dan berkhidmat di Ma’had Muhammadi, Jalan Merbau, Kota Bharu.

Bidang Politik :

Beliau menjadi ahli PAS sejak 1967. Pada Julai 1967 hingga 1986 beliau menjadi calon PAS dalam pilihan raya kecil Parlimen Kelantan Hilir (sekarang Pengkalan Chepa). Pada tahun 1986 beliau berpindah untuk bertanding di kerusi kawasan Parlimen Bachok dan Ahli Dewan Undangan Negeri (DUN) Semut Api hingga sekarang.

Pada 1971 beliau dilantik menjadi Ketua Dewan Ulama’ PAS Pusat hingga 1995. Kemudian dilantik Mursyidul Am PAS mengambil alih tempat yang ditinggalkan oleh Tuan Haji Yusuf Rawa.

Pada 1978 Tuan Guru dilantik sebagai Pesuruhjaya PAS Kelantan kemudian Menteri Besar Kelantan pada Oktober 1990. Dari sinilah bermulanya satu era kepimpinan ulama dan peranan serta tanggungjawab beliau bukan satu tugas yang kecil.

Beliau telah menulis beberapa buah buku antaranya ‘Mengapa Saya Tidak Masuk Kristian’ dan beberapa buah buku telah diterbitkan mengandungi siri-siri kuliah dan ceramah.

Pendakwah :

Dengan pengalaman yang ada, beliau telah membimbing pelajar Ma’had Muhammadi dengan menanam kesedaran dan akhirnya timbul satu ‘Halaqat pengajian yang sekarang disebut usrah. Selepas itu wujud sebuah surau yang masih ada di Ma’had Muhammadi Al-Banat, Jalan Merbau, Kota Bharu di mana surau itu dijadikan tempat latihan sembahyang jemaah dan dakwah.

Seorang Petah Bercakap

Tuan Guru lebih dikenali sebagai ulama kerana petah berpidato. Beliau telah diasuh oleh bapanya setiap hari Jumaat di masjid sejak dahulu lagi.

Ucapan beliau terang berserta dengan perumpamaan yang jelas dan memudahkan para pendengar memahaminya. Inilah cara beliau mendapat tempat di hati penyokongnya. Ilmu yang disampaikan merupakan khazanah dan kesetnya tersiar di seluruh negara hingga ke Selatan Thailand dan mendapat sambutan dari setiap peringkat sehingga menjadi bahan rujukan di pusat pengajian tinggi.

Keistemewaan :

Satu perkara yang luar biasa Nik Abdul Aziz, mengendalikan pondok bergerak sejak 1962 hingga sekarang. Beliau tidak pernah berhenti keluar rumah siang dan malam memberi kuliah dan berceramah kepada orang kampung.

Walaupun beliau telah menjadi Menteri Besar, bidang pendidikan tidak pernah ditinggalkan. Setiap malam Jumaat dan Khamis beliau mengajar dan setiap pagi Jumaat mengadakan kuliah kerana bagi beliau mengajar adalah kerja yang paling mulia sebab ia merupakan pekerjaan para Anbia’.

Penghargaan :

Beliau mendapat penghargaan:
1. Jaksa Pendamai (JP) pada 10 Julai 1968 oleh Duli Yang Maha Mulia Sultan Yahya Putra Ibnu Almarhum Sultan Ibrahim.
2. Kesatria Mangku Negara (KMN) oleh Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong.
3. Dikurniakan Darjah Kebesaran Jiwa Mahkota Kelantan Yang Amat Mulia peringkat pertama (Al-Isma’illi) SJMK yang membawa gelaran Dato’ pada 30 Mac 1995.

Perkahwinan :

Pada usia 34, beliau mendirikan rumah tangga dengan Datin Tuan Sabariah bin Tuan Ishak bin Raja Awang, berasal dari Kampung Kemumin, Kota Bharu iaitu tahun 1962. Hasil perkahwinan selama 30 tahun itu dikurniakan 10 cahaya mata lima perempuan dan lima lelaki.

Mereka adalah Nik Aini, Nik Umar, Nik Adli, Nik Abdul Rahim, Nik Abduh, Nik Adilah, Nik Muhamad Asri, Nik Amani, Nik Amalina dan Nik Asma’ Salsabila.

Kehidupan beliau sederhana tinggal di sebuah rumah kayu binaan kampung. Ruang tamunya tidak dihiasi dengan set sebagaimana yang menjadi kebiasaan di rumah pembesar negeri. Apa yang ada sebuah almari yang penuh dengan kitab agama.

Beliau juga tidak membenarkan isterinya memakai sebarang perhiasan begitu juga dengan anaknya. Ternyata apa yang ditarbiyahkan ke atas keluarga dilakukan sendiri oleh beliau. Baju Melayu teluk belanga, kain sarung pelikat dan serban sudah menjadi pakaian rasmi beliau.

Ahli Parlimen yang komited :

Sebelum terpilih menjadi ADUN Semut Api dalam pilihanraya umum 1986 dan kemudiannya terpilih menjadi Ketua Pembangkang di Dewan Undangan Negeri Kelantan, Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz telah terpilih menjadi Ahli Parlimen PAS bagi kawasan Pengkalan Chepa selama tiga penggal berturut-turut.

Selama menjadi Ahli Parlimen, beliau telah menyumbangkan pelbagai idea, saranan dan kritikan melalui ucapan-ucapan yang disampaikannya di Dewan Rakyat.

Kerajaan contoh :

Selaku Menteri Besar negeri Kelantan yang ada pada suatu masa dahulu pernah digelar Serambi Mekah itu, sudah pastilah Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz akan berusaha untuk menghidupkan semula sebutan dan fungsi gelaran yang pernah diberikan kepada negeri Kelantan itu.

Satu hal yang menarik ialah di samping kesibukannya menjadi ketua pentadbiran bagi sebuah kerajaan negeri yang secara kebetulan menjadi tumpuan pelbagai pihak dalam dan luar negeri, Tuan Guru Haji Abdul Aziz masih mampu meneruskan ceramah mingguannya pada setiap pagi Jumaat bertempat di Dewan Zulkifli Muhammad Bangunan PAS yang terletak ditengah-tengah pusat bandar Kota Bharu, ibu negeri Serambi Mekah itu.

Di sinilah di Dewan Zulkifli Muhammad inilah, ribuan umat Islam akan berkumpul beramai-ramai pada setiap pagi Jumaat untuk mengikuti ceramah mingguan YAB Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat, Menteri Besar Kelantan yang dikasihi dan dihormati itu.


Dipetik daripada blog: nasronhashim.blogspot.com

Saturday, April 20, 2013

fly now


dalam kadar yang segera saya mahu berada di malaysia !!! now i mean now.
selawat byk2 dan istighfar byk2.
dont worry, let settle everthing one by one, n leave others to Allah, n Allah with you
so why so afraid?
Allahumaa solli ala' saiyidina Muhammad
ingat kalau u ingt hidup utk belajar semata2 revise balik pelajaran tue molek2
ketahuilah hati yg bkeluh kesah, kalau bukan kerana Islam siapa kamu
islam xkan rugi tanpa kamu, tapi percayalah kamu akan rugi tanpa islam.
jgn putus asa walau seperti xbuat apa2, walau kau lihat usaha kau seperti sia2

inilah manusia
selalu xsabar nk tunggu result,
Allah xkira kau berjaya atau tidak dlm dakwah mu tp Allah kira usaha kamu
mana usahamu? persembahkan pada ku dulu
mana cinta mu? buktikan ia segera

adakah itu dinama cinta?
bila ada pasang surutnya
adakah ini pecinta terhebat
bila ada masa mencintai ada masa melupa


lets finish this dgn penuh bergaya and win

Thursday, April 4, 2013

10 SBB BUTA HATI

Assalamualaikum..

Ketika Ibrahim bin Adham (seorang ahli tasawuf yang masyhur) berada di tengah-tengah pasar Basrah, beliau dikerumuni oleh orang ramai. Di antara mereka ada yang bertanya: Mengapakah doa mereka tidak dikabulkan Allah padahal mereka selalu berdoa kepadaNya? Beliau menjawab: Kerana hati kamu buta disebabkan sepuluh perkara iaitu:

Pertama: Kamu mengenal Allah, tetapi kamu tidak tunaikan haqNya.

Kedua: Kamu sangka bahawa kamu cinta kepada Rasulullah SAW tetapi kamu tinggalkan sunnahnya.

Ketiga: Kamu telah membaca Al-Quran, tetapi kamu tidak beramal dengannya.

Keempat: Kamu telah makan nikmat-nikmat Allah, tetapi kamu tidak tunaikan syukurNya.

Kelima: Kamu telah berkata syaitan itu musuh kamu tetapi kamu tidak menentangnya.

Keenam: Kamu telah berkata bahawa syurga itu benar tetapi kamu tidak beramal untuknya.

Ketujuh: Kamu telah berkata neraka itu benar tetapi kamu tidak lari daripadanya.

Kelapan: Kamu telah berkata bahawa mati itu benar tetapi kamu tidak bersedia baginya.

Kesembilan: Kamu bangun dari tidur lalu kamu ceritakan segala keaiban manusia tetapi kamu lupa keaiban kamu sendiri.

Kesepuluh: Kamu kebumikan mayat-mayat manusia tetapi kamu tidak mengambil iktibar (pelajaran) daripada mereka.

Mudah-mudahan dapat dijadikan iktibar. InsyaAllah..

Monday, March 25, 2013

JANGAN LUPAKAN WAJAH MEREKA


DOAKAN BELIAU

Riyadh As'ad merupakan antara pimpinan tertinggi tentera Syria berpangkat Kolonel Tentera Udara yang bersama dengan kebangkitan rakyat. Beliau secara rasmi bersama perjuangan rakyat menentang rejim pada 4 Julai 2011 dan pada 29 Julai 2011, beliau telah mengasaskan Free Syrian Army (FSA). 

Riyadh terselamat beberapa kali dalam cubaan bunuh yang dirancang oleh rejim Basyar. Pada 24 Mac 2013 yang lalu, ketika melawat sebuah daerah Mayadeen di wilayah Deir Az-Zour, kereta yang dinaiki beliau telah dibom menyebabkan beliau mengalami kecederaan yang agak serius.

Sekarang beliau sedang dirawat di sebuah hospital Turki dan sebelah kaki beliau terpaksa dipotong. Doakan kesembuhan beliau agar dapat terus berada di medan jihad bersama mujahidin yang lain.








KUATNYA MUJAHIDDIN SYIRIA



Merenung masa depan bumi Syam yang telah di robek-robek oleh rejim Basyar. Moga ada sinarnya nanti.

Gambar ini diambil di Sha'ar, Halab hari Jumaat Ptang lalu.



MOGA IA TITIK MULA KEMENANGAN

Mujahidin FSA menunaikan solat secara berjemaah selepas membebaskan semula Masjid Omari daripada rejim Basyar pada 20 Mac. Di sinilah kebangkitan rakyat Syria yang pertama bermula. 

Dalam sejarah, masjid Omari pernah diziarahi oleh Saidina Umar Al-Khattab satu ketika dahulu. Moga ini permulaan kepada sinar di Bumi Syam.

Thursday, March 14, 2013

jojojom



NAK BELAJAR MENULIS...HEHEHE...YOROSHIKUN ONEGAISHIMASS >_<

NAK JADI PENULIS YG HEBAT...WPOM SKRANG ZERO! 0_0

000000000000000000 OOOOOOOOOOO ooooooooooooooooooo

SGT TERMOTIVATE DR PEMBACAAN PENULISAN SEORANG SENIOR MANSURAH THN 5 TTH BUDAYA ILMU AL-GHAZALI

NAK NAK NAK

TOLONGLAHHHHH

"ISLAM XKAN TERTEGAK ATAS KATA2"

BERGERAK

PANTAS

BERTINDAK

AMBIL POSISI

DAN BSEDIA!!!!!

BAIK.

insyallah biiznillah




Tuesday, March 12, 2013

pemudi islam xkan putus asa kan?

 
jangan cepat putus asa, mujahidin sudah melangkah beribu batu jauh, menawan kota ar-raqqah. apa perkembangan diri anti....jgn mudah kalah, bykkan bekalan supaya xmudah jatuh.
anti nk jadi one part of them kan? in building our khilafah kan. jgn mudah emo, emosi xkan berguna utk islam, bercakap dgn dasar kebenaran bukan atas nama...

anti nk jadi pemudi islam kan...banyakkan bekalan qiam...cuba bsungguh2..mujahadah bersungguh2
jangan putus mdoakan kemenangan syiria



Thursday, March 7, 2013

bersabar wahai pemudi pejuang islam

BERSABAR, DAN SUNGGUH KESABARAN ITU HIASAN PERIBADI YG SUNGGUH CANTIK. NK DPTKAN SABAR TUE KENA DOA JUGAK. JOM DOA. 




SABAR DLM 3 PERKARA:
1)BERTERUSAN MELAKUKAN KEBAIKAN
2)MENAHAN DIRI DARI MELAKUKAN KEBURUKAN/MAKSIAT
I-MENAHAN PERBUATAN MAKSIAT
II-MENAHAN LIDAH DARI MENILAI DGN BURUK
III-MENAHAN HATI SEKALIPUN JANGAN TDETIK PERASAAN2 BURUK
3)MENGHADAPI UJIAN 



MAAF XLETAK DALIL SABAR. BOLEH RUJUK DAN CARI SENDIRI BG YG BPELUANG

_MOGA ALLAH KURNIAKAN KESABARAN. AMIN._



Tuesday, March 5, 2013

Monday, March 4, 2013

jangan malas2 ><




baik, cuba tanya diri kamu zakiah, apa yg kamu tunggu? T_T apa yg kamu tunggu? apa yg kamu tunggu?
jangan liat sgt dgn sifat malas...jangan layan sangat nafsu2 keseronokan...dr duduk menghabiskan masa depan fb baik pergi berziarah...baik melawat sahabat2 kalau dah jemu sgt baca buku...tp kamu baca buku betul2 tak? kalau buku pun belum sentuh jangan harap nk buat benda lain dulu...hampeh budak nie sorang

apa yg kamu tunggu? kamu tunggu islam menang dgn sendiri? kamu tunggu org lain mendapatkan kemenangan islam dan kamu tunggu untk menyambutnya bersama? XLAYAK lansung nk sambut.

apa yg kamu buat sepanjang penantian kamu? apa yg kamu infakkan sepanjang penantian kamu?
banyak mana tenaga kau dah curahkan utk islam sepanjang penantian kamu? sebanyak mana kebaikan dah kau benar2 lakukan utk penantian ini? itupun jika kau benar2 org yg menunggu... 

jangan tlalu leka dgn arus sungai....jangan tlalu leka dgn lembut bayu laut... ingat hidup kau hanya utk redha Allah, xlayak utk hidup dibumi Allah tp menderhakai Allah...pergi buat bumi hang sendri...sungguh hanya Allah yang Maha Esa, Maha Kuasa. 

ya Allah tanamkan semangat juang, tanamkan rasa cinta kami pada Mu, rasulMu agamaMu...ya Allah...didik diri ini dgn sebaik2 acuan dr Mu ya Allah, didik diri ini dgn pimpinan Mu ya Allah. amin

[al-baqarah:153] Hai orang-orang yang beriman, jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu, sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar.

jangan cepat putus asa ya Jill

Monday, February 25, 2013

WINTER 2013~alhamdulillah

assalamualaikum, lama xmengarang di sini...menconteng isi hati...menangis2 di depan skrin beku nie, atau xpun membebel seorang diri di sini. setia sungguh kamu blog. lama xmenulis xbermakna aku x perlukan kau lagi, namun walau aku perlukan kau pun, xbermakna aku masih lemah.

dear blog yg disayangi, ingin skali aku coretkan lakaran perjalanan percutian aku yg aku kira sungguh gembira. hati berbunga2 ceria, senyuman memanjang memenuhi ruang pipi...
gembira mengenali sahabat nurul iman.

tapi xtahu bagaimana nak mula...Allah...alhamdulilah


ada masa, dan keizinan, insyallah ana coretkan buat simpanan dan kenang-kenangan..