Monday, August 17, 2015

Dear diarie

Hai, 
Tadi aku baca diari 1st year, 2nd year...dok ke,as2 buku nk hntr kargo ke malaysia terjumoa diari lama. Lama jugak terstop buat kerja, minum teh vanila, apple dan coklat sambil baca diari. Apa ke membazir masa tue? 
Tapi kan, tgok diari tue buat aku sedar, aku yg dulu sgt mengejar cinta Allah sehingga setiap yg ditulis dikaitkan pada Allah, setiap itu letak doa pada Allah berbanding sekarang yg alpa dan lalai dengan dunia. Adakah dunia sudah berjaya menjerat aku? Sperti terperangkapnya ikan dalam bubu dan jala? Kemudian dimasukkan ke dalam balang kaca, melihat dunia dr balang itu pasti lebih besar dari segalnya. Sedangkan aku xsedar, dunia nie kalau Allah turunkan sebesar biji sawi batu dari neraka nescaya hancur. 

Ya Allah baru aku tahu rupanya aku membesar menjadi seorang yang jahat, jauh dari Allah. Dibutakan dengan amal kebaikan pada manusia. Eh, buat baik tapi hubungan dengan Allah ke laut kau ingat akam lahir ikhlas ker sayang? Entahlah, aku meragui keikhlasan itu. Kerana tiada nilai takwa pada Allah. 


Ingat ustaz Jamil pesan, takwa adalah rasa diperhatikan oleh Allah. 
Susah benda nie, xsenang, tapi jangan putus asa yer. :) 


Rasanya aku tahu apa punca aku terjerumus ke gaung dosa, bergelumang dengan dunia kerana facebook dan media massa. Ia menghakis malu, mendidik riak, menternak takabur, mencari populariti. 
Wahai diri kurangkan lah, tukar dengan Al-Quran. Sekali buka facebook 3 muka surat al-quran kena baca. 

Hati tue.hati tue lama2 berbintik hitam, nak sampai jadi hati goreng kicap ker? 
Dah, la...letak dunia digenggamanmu jangan dihatimu. 😔

No comments:

Post a Comment