Saturday, September 15, 2012

BETTER SAID TARBIAH

bismillah,
utk kata akulah yg terbaik tergenius, semua aku betul...semua org xkan setuju...nampak sgt ego..well~
tapi hakikatnya bukan itu dlm diri nie, apa yg hati aku berat menanggung ialah 'tarbiah'
kalau aku tulis this kind of word n stuff mesti korang kata aku stok2 alim kan...well~

tapi xsemudah tue zaman persekolahan seseorng, walau belajar di sekolah ugama sekalipun, aku tahu sahabat2 yg masih terhuyung hayang mencari haluan dan sokongan dan diri aku pun sdgn ditimbng2 kembali brd di mustawa (level) mana. x adillah kalau kata tarbiah itu hny utk mereka  yg bersekolah ugama sahaja dan PADA YG MAHU SAHAJA KALAU MAHU AKU TULISKAN. benar kata aku ini, percayalah kalau tarbiah itu utk semua. dan bukankah tarbiah itu mengajar kita mengenal islam, mendekatkan diri pada Allah. dan bukankah islam itu utk semua. 



2 things i remember saying:
islam utk semua = 

kalau aku satu hari nanti akan ditny kenapa org dsekeliling ku tidak th. lantas di akhirat   kelak digambarkan dlm alquran org2 yg bermaksiat pd Allah itu akan berhujah pada Allah kalau mereka tidak tahu menahu. 

dan aku teringat juga satu kisah seorang lelaki muslim yg sedang memegang al-quran ditegur seorang perempuan beragama lain menanyakan ttg buku yg dipegang. dan kalau apa yg dia tahu ttg islam hnylah word "terrorist"  n "woman u twith hijab"  
(entah aku tokok tmbh ker cerita nie..luper)

tarbiah=

pernah tak tgok filem pendek 2+2=5
kata senior aku inilah satu  proses membasuh pemikiran manusia spt yg sering dilakukan oleh teeeeet yg sebenarnya tidak asing dalam islam dgn kalimah 'tarbiah' yg mana modulnya aku rasa jauh berbeza
sbb matlamatnya pun berbeza
(ini mungkin senior aku +tokok tambah aku)
dan ini pula komentar salah seorang youtubers
this is beyond your simple thinking you moron, it doesn't talk about the math, it's talking about forcing people to believe whatever and the guy who stood up represents the people who fight for the right thing, the person who wrote for but didn't say anything is the future revolution

(credit to him anda boleh lihat sendiri komen disitu)

ok back to main, tarbiah right?
even its later then its suppose to, i shuld say that i want to do wat i want
even aku tak suka beberapa org yg membawa dakwah nie...silap aku (muhasabah) bukan salah islam bukan salah dakwah dan tarbiah itu, tp org yg membawa itu. samalah mcm bagaimana org sudah tersilap menilai islam itu dgn penganutnya...islam itu indah. terlalu indah hingga xmampu buat aku berhenti senyum(perasaan yg sdg dicari kmbali), tp bila berada pada fikizal yg silap berlaku misunderstanding yg dah concrete sampai susah nak runtuhkan dan cangkul dan bina balik...cubalah anda fikirkan the word "terrorist" for example or "woman n hijab is an obligation". yes it is. tp dah silap faham sehingga ke tahap extreme. tak ISLAMKU TIDAK EXTREME SPT YG KAU SANGKA TP ISLAM KU ADALAH YG PALING SEMPURNA.

asal aku tetiba ckp hal tarbiah nie, insyallah doakan aku dpt khatam 2 buku nie(bahtera penyelamat+usrah dan harakah) dan bila keluar jer henshin jadi supersaiya(<----cube teka sapa selalu sebut?)

"xsenang utk berubah tp seseorang tue bila dia betul2 berubah akhirnya ia utk dirinya dan Dia shj"

No comments:

Post a Comment