Sunday, May 15, 2016

Hidayah please choose me

First class, tengok schedule penuh dah balik. Planner dah terbukak balik. Meeting scheduled. Study plan rearrange. Department changed. Tengok kad library, berhabuk sejak cuti hari itu. Last semester dah mula. 

Dia menarik nafas dalam-dalam.  
Nak lari dari amanah ke? Sedang kita mendewasa dan amanah sentiasa bertambah dan bertukar-tukar. Habis yang ni datang yang lain, habis di sini bermula di tempat lain. Ada ke kekosongan HO tahun depan? Ke nak sambung sini terus eh? Kena start berdoa dari sekarang ni. 

Dia meneruskan perjalanan atas temujanji. Takdir Allah hari itu dia tersilap melihat waktu dan akibatnya dia tiba sejam awal. Dalam sedang jauh dia berfikir, 

Dum. 

Basah kuyup. Entah arab mana main baling plastik air. Sakit jugak kena baling dengan air. Ingat ini main perang-perang ker, tak pun tamrin zaman sekolah? Nasib dia hari itu pergi meeting basah kuyup ditambah sakit berdenyut di kepala. 

Tak kan Allah takdir dalam ramai-ramai manusia aku yang kena baling. Apa dosa hari nie? 

Sejak hari tue, ujian datang bertimpa. Ini betul banyak dosa, Allah sedang tunjukkan sesuatu. Kalau kita dapat kesusahan tapi masih nak butakan mata dan hati untuk refleksi diri, jangan sampai hidayah Allah ketuk dan kita berlalu pergi. 














No comments:

Post a Comment