Saturday, September 28, 2013

solat

"adik kenapa menangis?" 
kehadiran seorang kanak2 kecil dikawasan pembakaran sisa2 kayu yang ditebang. sedang kanak2 ini menangis yg lain seronok bermain dan dia tidak turut serta pula. 

"abang, abang tahu apa yg dibakar sebelum kayu2 besar nie?"
"apa dik?", masih berisak-isak. apa yang ditangisi aku tidak pasti. 

"sebelum dibakar kayu2 besar nieh, kayu2 kecil akan dibakar terlebih dahulu", laludia meraung, terus menangis.
" begitulah bahan bakar api neraka, kanak2 pasti akan dibakar terlebih dahulu",tangisan makin kuat, dan dia berlalu pergi.

bagaimana dia boleh setakut itu, sdg dia kanak2 yg masih belum dikira dosa pahalanya...sedang aku?

"kak kiah cepat lah! kak kiahhhhhhhhhhhhhhh!!!", tsentak aku dari lamunan. api marak didepan mata2 betul2 mngingatkan kisah yg aku baca dr buku2 abah.
"cepatlah kayuh, turun bukit", kata adik maryam.
"nantilah, kak kiah nak tanya nieh. besar kan api tuh? adik takut tak api?", basikal kami berhenti lama menghadap bekas hutan pokok getah yg kini spt menunggu masa lenyap dgn aktiviti mbakar hutan yg sungguh giat skali. soalan aku tak dijawab jugak. namun, dituntutnya aku mgayuh basikal menuruni cerun. adik2. sambil bercerita aku biarkan basikal menuruni bukit laju.

"api tue besar kan. api neraka lagi besar. sbb tue kita kena solat. nanti kn bakar dgn api kalau xsolat. adik kenalah rajin solat". deru angin kuat menerpa ke muka. fuuh..angin petang, seronok skali.

No comments:

Post a Comment