Saturday, April 7, 2012

CrUsH



[pkongsian ini agak panjang namun jika anda ada crush suka saya kongsikan]
assalamualaikum. peace be upon you and greetings.

its 7.38 am. just finish my duty. ^^;

u know one things, one of my friend recently post a status in our fb gp
"boleh tak nak tukar2 crush setiap hari mcm masa kecik dulu?" !!!!

hahaha[gelak anak2^_~]

lebih kurang laa ayat sahabt ana tu. hakikatnya macam tue lah kite dulu n even now. i can be sure, most of us ada crush masing2 wpom x ckp, yg beza ngan masa kecik, dgn semua org pom kite crush. hahaha. [atau mungkin 'kite' prasan jer...hurmm]

one thing. i wanna said, x salah crush, jatuh hati. x salah. bg aku. sbb bukan kite yg kawal hati kalau dah tjatuh mmg boleh bangun tp ada kesan. yg salahnya bgaimana kite mgawal crush kite. bgaimana kite mgawal hati dan perasaan kite. kalau jatuh hati Allah juga yg ttpkan tp pada kite pula kena usaha mgawalnya. ia satu bentuk ujian juga. kan. ini apa yg aku baca dr novel sinergi Hilal Asyraf.

aku yakin semua org yg dah besar atau kecik pom ada jatuh hati. pesan aku, x salah[sekali lagi] tp kawallah ia agar seiring dgn iman. bukan dgn meluahkan semua masalah akan selesai x sahabat. bahkan doa tue senjata lebih hebat. bahkan! sehingga ada hadis yg mgatakan doa itu lbh hebat dr pedang. xhebat lagikah?

teman, cube fikir bila seseorang tu dah betul2 mahu dan betul doa, bersungguh2 pasti die seorang yg hebat. mampu bsungguh2 bdoa. maka masih tidak hebatkan seseorang yg mampu bdoa bsungguh2 berterusan krn betul2 mahu. hebat. motivation die tinggi utk keep on doa. knp? sbb die x nampak pom lagi hasil tp die yg hebat boleh yakin! orgnya hebat doanya pom hebat.

namun, bila bsedia. sila meluahkan. kalau aku tahu pom aku xkan suruh kau tangguh dan doa saja lagi. usaha kawan, usaha! nak dpt something yg baik kene usaha.


one of my other friend also told me shes having a crush now.
so wats my solusi to answered her...usaha+doa+usaha+istikharah+tawakkal

istikharah? knp istikharah utk crush wpom bukan nak buat pilihan isteri atau suami. bg aku istikharah tue maksudnya solat dlm membuat pemilihan. tp dalam keadaan keliru. tp bg aku

kalau x keliru pom bgantunglah dgn jwapan istikharah. kan seronok dlm sgla keputusan kite bgantung pada Allah bukan kemahuan hati.

istikharah bg crush nie sbnarnya supaya Allah pandu kite dgn jalan yg betul. direction straight to jannah, The Garden. dlm kawalan kite thadap crush kite, dipandu oleh tarbiyyah dan hidayah Allah. agar bila dtg ujian kite xkalah dgn nafsu.ttibe jer crush kite yg kite x pernah luahkan dtg mintk tolong something ngan kite! ayyokk..sbb tue aku kata istikharah agar bila dtg ujian kite xkalah dgn nafsu. kite xtolong dia dgn xmjaga batasan dan sambil bmaksiat. x jaga pandangan xjaga aurat suara. kite x ambik peluang nie dgn mjayakan syaitan di satu pihak. kite x tolong die sbb kite suka tp krn Allah.

ITU PENTINGYA TARBIYYAH. dan istikharah nie pom tarbiyyah. mechanism die sama mcam tarbiyyah puasa fikir2kan.

dan bukan ini shj solusi die byk lagi. aku yakin. aku pun sdg bljar lagi solusi lain
dan wpom anti mmg seorang yg sedang bercouple, masih blum tlambat. insyallah kite sama2 masuk The Garden yer. dont worry. truskan jihad utk berubah lebih baik. yosh! aku pun. truskan bdoa dan berusha yosh!

No comments:

Post a Comment